دستور پخت دمی لوبیا چشم بلبلی

دمی چشم بلبلی یکی از دمی های بسیار خوشمزه و مقوی است. اصالت این غذا به شهر شیراز باز می گردد و در واقع در شیراز به این غذا دمی لوبیا پلو چشم بلبلی گفته می شود که به پلو نیز معروف است. این دمی خوشمزه با نیمرو طعم بسیار خوشمزه دارد و در کنار آن نباید از خواص بی شمار لوبیا چشم بلبلی غافل شد از خواص آن می توان به کنترل قند و دیابت خون، کمک به کاهش وزن و لاغری، درمان کم خون برای نوزادان و همچنین کمک به تقویت بینایی اشاره کرد. دمی چشم بلبلی را می توانید با گوشت قلقلی یا سینه مرغ تهیه کنید. امروز در پارسی دی دمی چشم بلبلی با مرغ بسیار خوشمزه شیرازی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دمی چشم بلبلی

  • لوبیا چشم بلبلی ۱ لیوان
  • برنج ۳ پیمانه
  • شوید ۱/۲ لیوان
  • سینه و ران مرغ ۲ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه، ادویه پلویی، زردچوبه، برگ بو به مقدار لازم

طرز تهیه دمی چشم بلبلی

مرحله اول : پخت مرغ

ابتدا مرغ را داخل تابه با مقداری کره و روغن خوب تفت می دهیم تا طلایی و برشته شود سپس مرغ ها را از قابلمه خارج کرده و داخل همان روغن، پیاز نگینی شده را اضافه می کنیم مجدد مرغ ها را به قابلمه به همراه هویج های خرد شده و حلقه شده اضافه کنید و کمی فلفل سیاه و زعفران و زردچوبه و برگ بو به مرغ ها بزنید و در انتها مقداری آبجوش ریخته و اجازه دهید تا مرغ پخته شود.

مرحله دوم : آماده سازی لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی را از ۲۴ ساعت قبل داخل آب خیس کرده و در این زمان چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود سپس آبکش کنید و داخل قابلمه با مقداری نمک به مدت ۲ الی ۳ ساعت بگذارید تا لوبیا چشم بلبلی ها خوب پخته شوند سپس لوبیا پخته شده را داخل آبکش بریزید.

مرحله سوم : دم گذاشتن دمی لوبیا چشم بلبلی

برنج را که از قبل خیس کردید به آن مقداری نمک و کره اضافه کرده و روی حرارت بگذارید سپس لوبیا را به آن اضافه کنید وقتی آب برنج در حال اتمام بود کمی شوید به همراه زردچوبه به برنج اضافه کرده و خوب مخلوط کنید سپس حرارت را کم کنید و برنج را بمدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید در انتهای پخت کمی زعفران به همراه ادویه پلویی روی برنج ریخته.

مرحله آخر

وقتی دمی لوبیا چشم بلبلی دم کشید آن را در ظرف سرو ریخته و مرغ های پخته شده را کنار آن قرار داده و سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه دمی لوبیا چشم بلبلی

  1. می توانید دمی را سبز فقط با شوید تهیه کنید.
  2. می توانید دمی را فقط با زردچوبه تهیه کنید و شوید را حذف کنید.
  3. از گوشت قلقلی یا نیمرو در کنار این غذا نیز می توانید استفاده کنید.
  4. اگر روغن کرمانشاهی در دسترس داشتید به دمی اضافه کنید تا عطر و بوی بی نظیری به این دمی بدهد.

همچنین ببینید 

طرز تهیه دمی لوبیا چشم بلبلی با مرغ خوشمزه به روش شیرازی