دستور پخت آش گوشت

آش گوشت یکی از آش های بسیار خوشمزه است که در شهرهای مختلف ایران تهیه می شود و مشهور ترین آش گوشت برای استان بوشهر است. هر چقدر آش گوشت کشدار تر باشد خوشمزه تر می شود. عطر و بو این آش فوق العاده خوب است و قوام این آش باید زیاد باشد. برای داشتن یک آش خوشمزه همیشه سعی کنید حبوبات آن را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آنها گرفته شود و یا می توانید یک خیار را با پوست نصف کرده و روی حبوبات قرار دهید این کار به تسریع این فرآیند کمک می کند. آش گوشت در شیراز نیز طبخ می شود و با کمی تغییرات جزئی. آش گوشت بوشهری را بیشتر مردم در صبحانه میل می کنند و یا در ماه مبارک رمضان آن را طبخ می کنند. امروز در پارسی دی آش گوشت بازاری و بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش گوشت

  • برنج ایرانی ۱ پیمانه
  • لوبیا قرمز ۲ لیوان
  • گوشت گوساله ۳۰۰ گرم
  • سبزی آش ۱.۵ پیمانه (سبزی این آش شامل تره و شوید است)
  • ترخون ۲ الی ۳ ق غذا خوری
  • پیاز ۱ عدد
  • زردچوبه و نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
  • پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوشت بوشهری

مرحله اول : آماده سازی مواد آش

ابتدا لوبیا را از قبل بگذارید تا خیس بخورد سپس آبکشی کنید. برنج را نیز چندین بار بشورید تا آب برنج زلال و شفاف شود. سبزی آش را پاک کنید و خوب بشورید بعد از خشک شدن ساطوری خرد کنید. گوشت را نیز به اندازه دلخواه برش بزنید زیاد اندازه برش مهم نیست زیرا در آخر قرار است ریش ریش شود.

مرحله دوم : تفت دادن گوشت

پیاز را شسته و نگینی ریز داخل قابلمه با مقداری روغن خوب تفت دهید سپس گوشت را اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس لوبیا را اضافه کرده و چند لیوان آب بریزید و اجازه دهید گوشت و لوبیا پخته شوند.

مرحله سوم : پخت برنج

برنج را داخل قابلمه ریخته و حرارت را زیاد می کنیم و اجازه می دهیم تا برنج پخته و شکفته شود وقتی برنج به این مرحله رسید سبزی آش را به برنج اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله چهارم : میکس کردن گوشت

گوشت ها پخته شده را از قابلمه خارج می کنیم و ریش ریش کنید و کنار بگذارید لوبیا ها را نیز از قابلمه خارج کنید داخل غذاساز ریخته و خوب له کنید می توانید دو بار چرخ کنید یا از هر وسیله ای که در دسترس دارید لوبیاها را له کنید.

مرحله پنجم : مخلوط کردن لوبیا به برنج

لوبیا چرخ شده را به برنج اضافه کنید و هم بزنید سپس ترخون را اضافه کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه و قرمز نیز اضافه کنید و هم بزنید اگر احساس کردید آش سفت شده و نیاز به آب دارید از آبی که لوبیا گوشت و پخته شدند استفاده کنید و از آن داخلش بریزید و اصلا دور نریرید زیرا به دلیل پخت لوبیا در آن وقتی به آش اضافه می کنیم رنگ آش را قرمز می کند.

مرحله آخر

وقتی مواد خوب جا افتاد گوشت ریش ریش شده را به همراه کمی پیاز داغ به آش اضافه کنید دقت کنید باید همیشه در ۲۰ دقیقه انتهای پخت گوشت را اضافه کنید زیرا زود ریختن گوشت باعث می شود آش ته بگیرد. آش گوشت خوشمزه ما پس از چند دقیقه آماده است آن را در ظرف سرو ریخته و با پیاز داغ تزئین کنید.نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش گوشت

  • اگر احساس کردید برنج نیاز به له شدن دارد می توانید با گوشت کوب برقی خوب میکس کنید.
  • می توانید مقدای دارچین نیز برای تزئین روی آش اضافه کنید.